Samochód

SAMOCHÓD

Własny samochód jest niewątpliwie najtańszym środkiem transportu, zwłaszcza jeśli jedzie się w kilka osób. Podróż trwa względnie krótko, można wybierać dowolne trasy i bez trudu dotrzeć w nawet najbardziej odludne rejony. Dodatkową zaletą jest możliwość zabrania sporego bagażu. Minusem jest konieczność spędzania za kierownicą nawet kilkunastu godzin dziennie, kłopoty z parkowaniem w centrum wielkich miast europejskich, ryzyko kradzieży i problemy w razie ewentualnego wypadku drogowego czy awarii samochodu (o postępowaniu w takich sytuacjach poniżej).Traci się też sposobność zawierania nowych znajomości, o które tak łatwo np. w czasie podróży pociągiem.

Przed wyjazdem należy wyrobić obowiązkowe w niektórych krajach Międzynarodowe Prawo Jazdy (szczegóły w paragrafie Dokumenty w rozdziale Informacje dla turystów) oraz wykupić Zieloną Kartę, której okazania może zażądać urzędnik na granicy (poniżej w paragrafie Ubezpieczenia samochodowe). Benzyna w Europie Zachodniej kosztuje zwykle około 70-90 centów za litr, przy czym większość samochodów jeździ na benzynie bezołowiowej.

Przed wjazdem do danego państwa warto zapoznać się z obowiązującymi w nim przepisami ruchu drogowego (znaleźć je można między innymi w Informatorze dla zmotoryzowanych, dostępnym w każdym biurze PZMot).

Z i do Francji oraz Włoch

Najkrótsza trasa przejazdu z Polski do Francji prowadzi przez Czechy i Niemcy: Warszawa – Praga – Norymberga -Menheim – Karlsruhe – Dijon – Lyon -Marsylia, lub Kraków – Cieszyn – Brno – Praga – Norymberga – Menheim -Karlsruhe – Dijon – Lyon – Marsylia. Przejścia graniczne czynne przez całą dobę:
na granicy polsko-czeskiej dla jadących z Warszawy: Kudowa-Słone (droga E 67),
z Krakowa: Cieszyn (most Wolności, most Przyjaźni, Cieszyn-Boguszowice; droga E 75),
na granicy czesko-niemieckiej Rozvadov-Waidhaus (droga E 50),
na granicy niemiecko-francuskiej Freiburg-Colmar (droga E 35),

Do Włoch dojechać można przez Czechy i Austrię: Warszawa (Kraków) – Cieszyn – Brno – Wiedeń – Graz — Wenecja – Bolonia – Rzym – Neapol -Messyna – Palermo – Trapani lub Warszawa (Kraków) – Cieszyn – Brno -Wiedeń – Graz – Wenecja – Mediolan -Genua-Livorno.

Przejścia graniczne, czynne przez całą dobę:
na granicy polsko-czeskiej Cieszyn (most Wolności, most Przyjaźni, Cieszyn-Boguszowice; droga E 75),
na granicy czesko-austriackiej Mikulov-Drazenhofen (droga E 461),
na granicy austriacko-włoskiej Arnoldstein-Tarvisio (droga E 55).

Ubezpieczenia samochodowe – Zielona Karta – Międzynarodowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane przez samochód poza granicami kraju jest honorowane przez blisko czterdzieści państw członkowskich zrzeszonych w systemie Zielona Karta. Nazwa tego dokumentu wynika z faktu, iż polisy drukowane są na zielonym papierze. Cena ubezpieczenia Zielona Karta zależy od pojemności silnika i długości okresu ubezpieczenia (oficjalnie najkrótszy okres ubezpieczenia wynosi 15 dni). W wielu przypadkach stosowane są zniżki przy zakupie Zielonej Karty w tym samym towarzystwie, w którym posiada się krajowe ubezpieczenie OC. Zniżki są bardzo zróżnicowane i wynoszą w różnych towarzystwach od 20 % do 80 %.

Posiadacze ubezpieczenia krajowego OC w Warcie, a w tym roku również w Hestji i PZU nie muszą wnosić dodatkowych opłat za Zieloną Kartę, gdyż jej cena jest wliczona w cenę polisy OC (w Hestji jest to zagwarantowane przy jednorazowej wpłacie na OC).

Należy pamiętać, te ubezpieczenie Zielona Karta jest obowiązkowe we wszystkich krajach europejskich oraz między innymi w Tunezji.

Zielona Karta bardzo ułatwia życie podróżujących samochodem poza granicami kraju. Posiadacz Zielonej Karty, który spowodował wypadek, nie zostaje zatrzymany i nie trzeba za niego płacić kaucji. Obowiązek uregulowania kosztów szkód przejmuje polskie towarzystwo ubezpieczeniowe, które uczestniczy również w ewentualnych procesach cywilnych.

Ubezpieczenie Zielona Karta wymacane jest przy przekraczaniu granicy i powinno obejmować cały okres przebywania pojazdu poza granicami Polski. Jeśli polisa wygaśnie w czasie znajdowania się pojazdu za granicą nieodzowne jest wykupienie ubezpieczenia w miejscu pobytu. Jednak bardziej opłaca się przedłużyć polisę w kraju. Może tego dokonać osoba trzecia w towarzystwie ubezpieczeniowym, które uprzednio wystawiło polisę pod warunkiem, że zna jej numer. Istnieje niebezpieczeństwo, że polska Zielona Karta przestanie obowiązywać w tych krajach, w których nie zostaną uregulowane odszkodowania za wypadki spowodowane przez polskich kierowców, ubezpieczonych w upadłym łódzkim towarzystwie Westa. Do spłaty zadłużenia Westy zobowiązały się pozostałe polskie towarzystwa ubezpieczeniowe sprzedające Zielone Karty, jednak w najczarniejszym scenariuszu kierowcy będą musieli wykupywać OC danego kraju dopiero na granicy, co wyraźnie podniesie cenę takiego ubezpieczenia.

Autocasco Polisa ubezpieczeniowa Zielona Karta dotyczy tylko osób poszkodowanych w wypadku spowodowanym przez jej posiadacza, natomiast sprawca wypadku i jego bliscy nie otrzymują żadnej rekompensaty. Warto więc przed wyjazdem wykupić autocasco (AC). Autocasco ochrania właściciela samochodu przed poniesieniem wydatków związanych z uszkodzeniem lub kradzieżą samochodu. Warta rozróżnia ubezpieczenie od uszkodzeń autocasco (AC) oraz ubezpieczenie od ryzyka kradzieży, ognia i wybuchu (KR). Cena ubezpieczenia AC jest uzależniona od wartości samochodu i okresu ubezpieczenia. Niektóre towarzystwa sprzedają polisy autocasco tylko tym kierowcom, którzy wykupili u nich wcześniej OC (AGF, ATU), inne stosują przy zakupie AC system zniżek dla swoich klientów. Krajowe AC często zostaje rozszerzone na zagranicę za niewielką dopłatą (ATU, Hestia, Polisa). Cena ubezpieczenia autocasco w Compensie związana jest z wiekiem posiadacza samochodu oraz z marką pojazdu.

Wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe zapewniają pokrycie kosztów naprawy pojazdu (do ściśle określonej kwoty, np. Warta, Hestja – do równowartości 500 $) w zakresie umożliwiającym bezpieczny powrót do Polski. Jeżeli koszt naprawy niezbędnej do kontynuowania bezpiecznej jazdy przekracza określony limit, należy zgłosić się do zagranicznych przedstawicieli tych towarzystw, którzy uzgodnią ze specjalnymi służbami drogowymi lub warsztatem zakres napraw i wysokość zapłaty. Adresy zagranicznych przedstawicieli zamieszczone są w instrukcji do polisy autocasco. Zwrot sumy, którą wyłoży osoba ubezpieczona we własnym zakresie na holowanie lub naprawę pojazdu (w granicach limitu), można uzyskać po powrocie do kraju. Z ubezpieczenia autocasco nie można skorzystać, jeżeli samochód uległ awarii wynikającej z jego eksploatacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *