Samochód

Assistance to jedyny rodzaj polisy, na podstawie której towarzystwo nie tylko pokrywa koszty udzielenia pomocy, lecz przede wszystkim organizuje ją. Takiego typu ubezpieczenie (pomoc medyczna wraz z pomocą techniczną w razie wypadku samochodowego za granicą) otrzymują nieodpłatnie wraz z Zieloną Kartą posiadacze polisy OC w PZU. ATU oferuje natomiast pomoc medyczną assistance w ramach ogólnego ubezpieczenia kosztów leczenia. W przypadku ATU i PZU wykonanie zobowiązań wynikających z polisy assistance gwarantuje szwajcarskie Towarzystwo Podróżnych Elvia (Elvia Compagnie d’ Assurances Voyages). Ubezpieczenie assistance oferowane przez PZU obejmuje organizację i pokrycie kosztów holowania pojazdu do najbliższego garażu, parkingu itp. do wysokości 250 DM lub naprawę samochodu na miejscu zdarzenia w ramach limitu, gdy nie ma potrzeby holowania go do warsztatu, jak również pomoc medyczną dla osób rannych (do 7500 DM) i ich transport do kraju, opiekę nad kierowcą i pasażerami, gdy naprawa pojazdu nie jest możliwa lub gdy pojazd został skradziony (organizacja i opłata przejazdu do Polski), opiekę nad pasażerami i pojazdem, gdy kierowca jest ranny lub poniósł śmierć (zapewnienie kierowcy zastępczego), transport do kraju przyczepy towarowej lub kempingowej, gdy pojazd nie nadaje się do naprawy lub został skradziony, pokrycie kosztu transportu zwłok i wypłatę świadczenia w razie śmierci lub trwałego inwalidztwa (15 tys. DM). W celu uzyskania pomocy należy telefonicznie zawiadomić przedstawiciela Elvii (numery zamieszczone są w polisie).

Postępowanie w razie wypadku

Jeśli poza granicami Polski wydarzy się wypadek, należy, w zależności od jego okoliczności (kolizja z winy ubezpieczonego, wypadek przez niego nie zawiniony), wykonać kilka ważnych czynności. Bezpośrednio po wypadku trzeba zapewnić pomoc lekarską osobom poszkodowanym oraz wezwać funkcjonariusza z najbliżej położonego posterunku policji. Pojazdy, między którymi doszło do kolizji, muszą pozostać w tej pozycji, w jakiej znajdowały się w momencie zaistnienia wypadku. Jednocześnie konieczne jest podjęcie odpowiednich środków dla zapewnienia bezpieczeństwu ruchu innych pojazdów w miejscu wypadku.

Funkcjonariusze policji sporządzają protokół wypadku, który jest wręczany każdej ze stron. Protokół wypadku opracowano w międzynarodowym układzie informacyjnym, co oznacza, że jeśli drugim uczestnikiem wypadku jest kierowca zagraniczny, będzie on dysponował protokołem takim samym w treści i formie. Służy on rozpoznaniu okoliczności zaistnienia wypadku. Zawiera takie informacje, jak: data i godzina wypadku, miejsce wypadku (miejscowość, ulica, rejon), nazwiska i adresy osób rannych, szkody zaistniałe w trakcie wypadku poza pojazdami, nazwiska i adresy świadków. Informacje dotyczące obu pojazdów są identyczne i dotyczą: osoby ubezpieczonej (imię, nazwisko lub firma, adres, numer telefonu), marki, typu, numeru rejestracyjnego pojazdu, towarzystwa ubezpieczeniowego (nazwa, adres), polisy (numer), Zielonej Karty (numer, okres ważności), autocasco (jest czy nie ma) oraz kierowcy, jeżeli nie jest nim osoba ubezpieczona (imię, nazwisko, adres, numer prawa jazdy, kategoria, miejsce wydania). W protokole jest również miejsce na opisanie uszkodzeń, jakich doznały pojazdy oraz szczegółowe wyjaśnienie okoliczności zdarzenia wraz ze szkicem sytuacyjnym miejsca wypadku. Formularz protokołu wypadku w języku polskim można uzyskać przed wyjazdem samochodem za granicę w PZU w ramach ubezpieczenia assistance.

Jeśli okoliczności wypadku wskakują na to, że osoba ubezpieczna jest jego sprawcą, oryginał protokołu należy przestać do towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym zakupiona została Zielona Karta, a drugiego uczestnika wypadku poinformować o możliwości dochodzenia swoich roszczeń odszkodowawczych, podać numer polisy i nazwę towarzystwa.

Gdy sprawcą wypadku jest drugi uczestnik kolizji, należy dochodzić odszkodowania od jego ubezpieczyciela. W tym celu trzeba ustalić jego imię i nazwisko, markę i numer rejestracyjny samochodu oraz numer polisy i nazwę towarzystwa ubezpieczeniowego, które ją wydało, zanotować nazwiska i adresy świadków oraz skontaktować się z towarzystwem ubezpieczeniowym sprawcy wypadku i przesłać oryginał protokołu.

Sprawa może się skomplikować w przypadku, gdy kierowca jest również turystą zagranicznym. W takiej sytuacji można szukać pomocy w najbliższym biurze Zielonej Karty (ich lista adresowa znajduje się na odwrotnej stronie polisy). Biura, znajdujące się we wszystkich krajach objętych systemem Zielona Karta, służą radą oraz kontaktują z właściwym towarzystwem ubezpieczeniowym.

Ze względu na skomplikowane przepisy dotyczące wypadków samochodowych może zajść potrzeba zlecenia dochodzenia odszkodowania w imieniu ubezpieczonego zagranicznemu adwokatowi. W przypadku wygrania sprawy koszty zlecenia reguluje towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy wypadku.

Koszty naprawy samochodu pokrywane są z polisy sprawcy wypadku. W razie poważnych szkód wymagane jest przeważnie orzeczenie rzeczoznawcy, które z reguły opłaca ubezpieczyciel sprawcy wypadku. Dlatego nie należy dokonywać w uszkodzonym pojeździe napraw, które nie byłyby uzasadnione koniecznością kontynuowania bezpiecznej jazdy i nie oddawać samochodu do naprawy bez przeprowadzenia orzeczenia. Po sporządzeniu orzeczenia przez rzeczoznawcę i ewentualnych oględzinach przez towarzystwo ubezpieczeniowe uszkodzonego pojazdu sprawcy wypadku można pojazd naprawiać. Ze względu na dużo niższe wydatki z tym związane w Polsce, za granicą najlepiej dokonać jedynie prowizorycznej naprawy. W wypadku gdy nie chce się naprawiać pojazdu, można otrzymać jej równowartość pieniężną na podstawie sporządzonego przez rzeczoznawcę orzeczenia.

Gdy uszkodzenia samochodu są tak poważne, że wydatki na naprawę przekraczają wartość pojazdu (tzw. szkoda totalna), wówczas zwracana jest kwota wystarczająca do zakupu porównywalnego pojazdu. Od tej kwoty odliczana jest tzw. wartość szczątkowa, tzn. suma, którą uzyska się ze sprzedaży części samochodu nadających się do użytku. Można też uszkodzony pojazd przekazać do dyspozycji ubezpieczyciela i wtedy wartość szczątkowa nie jest odliczana.

Uwaga: Odtransportowanie przez policję poważnie uszkodzonego pojazdu na specjalny parking oznacza, że jest on traktowany jak szkoda totalna i może być złomowany bez wiedzy właściciela z polecenia policji. Chcąc zapobiec zniszczeniu auta, powinno się natychmiast powiadomić o tym policję oraz zagranicznego przedstawiciela swojego towarzystwa ubezpieczeniowego.

Jeśli sprawca wypadku nie posiada polisy OC lub wypadek został przez Was zawiniony, czy też uszkodzenie samochodu zaistniało z przyczyn od Was niezależnych (spowodowały je osoby nieznane czy zjawiska przyrodnicze) należy posłużyć się ubezpieczeniem autocasco lub assistance.

Gdy awaria pojazdu jest wynikiem eksploatacji, można skorzystać z Książeczki Międzynarodowej Pomocy Serwisowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *