Podróż

By zaplanować wyprawę odpowiadającą własnym zainteresowaniom, trzeba trochę poszperać i popytać, nie zapominając zarazem, że wyjazd ma być przede wszystkim świetną zabawą. Warto przeliczyć przeznaczone na ten cel fundusze i wybrać najodpowiedniejszy środek transportu.

Najszybszym, najwygodniejszym, ale równocześnie najdroższym sposobem dotarcia do Tunezji jest przelot samolotem. Korzystając jednak z tego środka transportu traci się okazję zobaczenia kilku ciekawych miejsc w Europie, przez które przejeżdża się samochodem zmierzając na wakacyjną włóczęgę do Afryki Północnej. Trasę i czas spędzony za kierownicą własnego pojazdu należy ustalić tak, by podróż była przyjemnością, a nie gonitwą z wywieszonym językiem. Autobus to propozycja dla osób nie przywiązujących wagi do komfortu jazdy i zmuszonych do oszczędzania. Mniej kłopotliwą alternatywą jest oczywiście przejazd pociągiem, ale z powodu wysokich cen biletów ta forma przenoszenia się z miejsca na miejsce, podobnie jak przelot samolotem, nie należy do najtańszych sposobów podróżowania.

Planując odpoczynek należy też wziąć pod uwagę fakt, iż lato – zwłaszcza lipiec i sierpień – to szczyt sezonu wakacyjnego, a zarazem niekorzystny okres na podróżowanie po Afryce ze względu na warunki klimatyczne. Rozsądniej więc poznawać ten najmniejszy kraj współczesnego Maghrebu w terminie od połowy marca do połowy czerwca oraz od połowy sierpnia do połowy grudnia.

SAMOLOT

Tunezja ma pięć lotnisk międzynarodowych (Tunis, Dżerba, Monastyr, Sfaks i Tuzar), ale z Polski jedynym bezpośrednim połączeniem do Tunisu jest przelot tunezyjskim liniami Tunis Air (adres biura w rozdziale Informacje dla turystów w paragrafie Wizy i ambasady). Samoloty startują w każdy wtorek o 14.10 i po pięciogodzinnym locie o 19.00 lądują w stolicy Tunezji. Bilet jednomiesięczny APEX do Tunisu kosztuje 470 $, ale przelot tylko w jedną stronę jest droższy o 40 $.

Do Tunezji można również dotrzeć korzystając z usług innych linii lotniczych, lecz z przesiadką w którymś z europejskich miast.

A oto przykładowe połączenia:
Budapeszt (LOT lub Malew):
Budapeszt-Tunis (Tunis Air) wt. i czw. Frankfurt (LOT):
Frankfurt-Tunis (Lufthansa lub Tunis Air) z wyj. śr.
Frankfurt (LOT):
Frankfurt-Dżerba (Tunis Air) wt. Frankfurt (LOT):
Frankfurt-Monastyr (Tunis Air) wt. Genewa (LOT):
Genewa-Tunis (Swissair) śr.
Genewa (LOT):
Genewa-Dżerba (Tunis Air) sb. Genewa (LOT):
Genewa-Tuzar (Tunis Air) sb.
Praga (LOT lub OK – czeskie linie lotnicze):
Praga-Tunis (Tunis Air) czw.
Rzym (LOT):
Rzym-Tunis (Tunis Air) z wyj. czw. i nd. Rzym (LOT):
Rzym-Dżerba (Tunis Air) pn.
Rzym (LOT):
Rzym-Monastyr (Tunis Air) pn.
Wiedeń (LOT lub Austrian Airlines): Wiedeń-Tunis (Tunis Air) czw. i nd. Wiedeń (LOT):
Wiedeń-Dżerba (Tunis Air) wt. Wiedeń (LOT):
Wiedeń-Monastyr (Tunis Air) sb. Zurych (LOT):
Zurych-Tunis (Swissair lub Tunis Air) – wt. czw. i sb.

Przykładowa cena przelotu Warszawa-Praga-Tunis wynosi za bilet trzymiesięczny open 348 $, a za bilet roczny 568 $.
Loty odbywają się głównie z Warszawy, ale do niektórych wymienionych miast można dolecieć również z lotnisk międzynarodowych znajdujących się w Katowicach i Wrocławiu (lotnisko w Krakowie będzie nieczynne do listopada 1995 r.; loty międzynarodowe przeniesiono do Katowic). Katowice mają codziennie połączenie z Frankfurtem, z Wiedniem w czwartki, z Rzymem we wtorki i soboty. Wrocław ma połączenie z Frankfurtem codziennie oprócz czwartków.

Taryfy specjalne i bonifikaty

Cena biletu zależy od rodzaju taryfy. Najwygodniejsza, ale i najdroższa jest taryfa normalna: bilet jest ważny przez cały rok, licząc od daty rozpoczęcia podróży, nie musi być podana data powrotu (bilet „open”, czyli otwarty), a rezerwację można zmieniać dowolnie bez żadnej dopłaty.Tańsze o 25-30% są bilety wycieczkowe. Warunkiem otrzymania takiego biletu jest określenie daty powrotu, który może nastąpić najwcześniej w najbliższą niedzielę po przylocie lub dokładnie po 3,6,7,10 lub 21 dniach. Czas pobytu określa ważność biletu, np.28 dni lub 2,3,4,6 miesięcy. W ramach ważności biletu można zmieniać rezerwację bez konieczności dopłaty. Bilet może być „open”. Około 50% tańsze od taryfy normalnej są bilety specjalne typu PEX, SUPERPEX, APEX, SUPERAPEX, obwarowane wieloma warunkami. Kupując bilet typu REX należy podać dokładne daty wylotu i przylotu, przy czym powrót może nastąpić najwcześniej w pierwszą niedzielę po przylocie. Ważność biletu może być taka sama jak w przypadku taryfy wycieczkowej, a rezerwację można zmienić, ale za dodatkową opłatą. W przypadku biletu typu APEX, ograniczonego również wymienionymi wcześniej warunkami, należy dokonać rezerwacji nie później niż 7 dni przed wylotem oraz wykupić bilet do 3 dni (jeżeli rezerwacja została dokonana 10 lub więcej dni przed wylotem) lub do 24 godzin (jeżeli rezerwacja została dokonana mniej niż 10 dni przed wylotem). Taryfy typu SUPERPEX i SUPERAPEX są jeszcze bardziej restrykcyjne.

Podróżnym przysługują również zniżki uzależnione od wieku i ilości wspólnie podróżujących osób. 50% zniżka przysługuje podróżującej rodzinie w przypadku, gdy jeden z jej członków zakupi pełnopłatny bilet. 40 lub 25% zniżki (w zależności od taryfy i kierunku podroży) dotyczy w Europie osób starszych, które ukończyły 60 rok życia. Dzieci do 2 roku życia, pod warunkiem, że nie zajmują osobnego miejsca w samolocie, mają 90 % zniżki, a w wieku od 2 do 12 lat w zależności od zastosowanej taryfy i kierunku podróży – od 33 do 50 %.

25 % zniżki przysługuje w Europie młodzieży od 12 do 25 roku życia. Istnieje również specjalna roczna taryfa młodzieżowa, tańsza o 60% od taryfy normalnej, przy czym rezerwacja i wykupienie biletu może nastąpić nie wcześniej niż 7 dni przed wylotem.To samo dotyczy daty powrotu. Pasażerowie często korzystający z usług danego przewoźnika mogą być uwzględnieni, jako stali klienci, w specjalnym programie premii i nagród. Każdy lot premiowany jest według określonej punktacji. Odpowiednia ilość punktów upoważnia do otrzymania bezpłatnego biletu. Posiadacz karty stałego klienta ma również inne przywileje, między innymi pierwszeństwo w rezerwacji biletów i na liście oczekujących oraz zniżki w hotelach współpracujących z danymi liniami.

Odpowiedzialność przewoźników

Międzynarodowy przewóz pasażerów podlega przepisom i ograniczeniom ustanowionym przez Konwencję Warszawską i określonym przez specjalne warunki umowy. Odpowiedzialność przewoźnika za śmierć lub uszkodzenie bagażu sięga jedynie do kwoty 125 000 Franków Poincare, tj. około 10 000 $ lub 250 000 Franków Poincare, tj. około 20 000 $. Odpowiedzialność za zagubienie, opóźnienie lub uszkodzenie bagażu jest ograniczona, chyba że uprzednio zadeklaruje się wyższą wartość bagażu i uiści dodatkową opłatę. W przypadku większości podróży międzynarodowych (w tym również odcinków krajowych w połączeniach międzynarodowych) odpowiedzialność przewoźnika nie przekracza 250 Franków Poincare, tj.około 20 $ lub równowartości za kilogram rejestrowanego bagażu i do 5000 Franków Poincare, tj. około 400 $ lub równowartości za bagaż niejerestrowany jednego pasażera. Można zadeklarować wyższą wartość niektórych towarów, ale nie wszyscy przewoźnicy ponoszą odpowiedzialność za przedmioty cenne, łatwopsujące się i łatwotłukące się.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *