Ubezpieczenie

Zdrowie w czasie wyprawy za granicę zależy od przygotowań poczynionych przed wyjazdem, zachowania środków ostrożności w trakcie podróży oraz odpowiedniego potraktowania ewentualnych problemów zdrowotnych czy wypadków w drodze. Lista potencjalnych niebezpieczeństw wygląda dość przerażająco, ale wystarczy tylko odrobina szczęścia, ostrożności i właściwych informacji, by nie doświadczyć niczego poważniejszego niż sensacje żołądkowe. Przed tak poważną wyprawą jak wyjazd do Afryki, koniecznie należy też skonsultować się z lekarzem.

Przygotowania przed wyjazdem – Ubezpieczenie

Przed wyruszeniem w podróż należy ubezpieczyć się od kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków, gdyż najprostsza pomoc medyczna jest za granicą bardzo droga. Przed podjęciem decyzji co do wyboru firmy ubezpieczeniowej trzeba dokładnie zapoznać się z proponowanymi przez nią warunkami. By odpowiednio ocenić ofertę dobrze wiedzieć co nieco o świecie ubezpieczeń.

Towarzystwa ubezpieczeniowe

W Polsce ubezpieczeniami zagranicznymi, tj. ubezpieczeniami kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków dla osób wyjeżdżających za granicę zajmują się: AGF, ATU, Compensa, Fenix, Gryf, Hestia insurance, Hestja (Poznań), Polisa, Polonia, PZU, TUK, Warta. Wymienione firmy – mające oddziały w większych miastach Polski, jak również sieć przedstawicielstw, pośredników i agentów, którymi często są biura podróży – mają zezwolenie Ministerstwa Finansów na prowadzenie tego rodzaju działalności.

Bonifikaty – Cena polisy zależy od czasu jej obowiązywania, zwykle dzielonego na okres miesiąca (lub do 30 dni) i powyżej miesiąca (powyżej 30 dni), oraz od kwoty gwarancyjnej, do wysokości której towarzystwa ubezpieczeniowe zwracają poniesione przez osobę ubezpieczoną wydatki na leczenie spowodowane nagłą chorobą lub nieszczęśliwym wypadkiem.

Koszt polisy dla osoby w wieku od 26 do 59 lat, wyjeżdżającej do Afryki Północnej na miesiąc (do 30 dni) wynosi np. w ATU 27$ przy kwocie gwarancyjnej w wysokości 20 tys. $, w Hostii insurance 15 $ przy kwocie gwarancyjnej 10 tys. $ i 19,5 $ przy kwocie gwarancyjnej 15 tys. $, w Warcie 21 $ przy kwocie gwarancyjnej 15 tys. $, w PZU 24 $ przy kwocie gwarancyjnej 30 tys. $.

W celu uatrakcyjnienia swojej oferty cenowej towarzystwa stosują system zniżek, obejmujących najczęściej dzieci i młodzieży (od 10 % do 30 % zniżki), uczestników imprez organizowanych przez biura podróży będące agentami danego towarzystwa (średnio 10% zniżki) lub zorganizowanych wyjazdów grupowych (zniżka waha się między 10 % i 20 % dla grup liczących zazwyczaj nie mniej niż 16 osób).

Bonifikaty mogą także obejmować wyjeżdżających w okresie wakacyjnym (zwykle dotyczy to lipca i sierpnia).

Cena polisy wzrasta w przypadku osób starszych i zależy od towarzystwa ubezpieczeniowego. Wzrost ceny może dotyczyć osób 60- letnich, chociaż niektóre towarzystwa zwiększają opłaty tym, którzy przekroczyli 70 rok życia.

Co gwarantuje polisa

Standardowo polisa gwarantuje zwrot kosztów: bezpośredniej pomocy lekarskiej łącznie z kosztami transportu do ambulatorium lub szpitala, dalszego leczenia ambulatoryjnego lub szpitalnego (ale tylko do momentu, gdy stan chorego pozwoli na przewiezienie go do kraju), badań, zabiegów, operacji, lekarstw i środków opatrunkowych, podróży powrotnej poszkodowanego oraz podróży, utrzymania i noclegu osoby towarzyszącej choremu w drodze do kraju (wydatki liczone za każdy dzień pobytu przez okres do 7 dni od chwili zajścia zdarzenia).

Towarzystwa ubezpieczeniowe zobowiązują się do pokrycia kosztów napraw lub zakupu okularów i protez w przypadku, gdy ich uszkodzenie związane było z wypadkiem (większość towarzystw), transportu zwłok osoby ubezpieczonej do kraju lub pogrzebu za granicą (większość towarzystw), diety zaleconej przez lekarza w okresie pobytu osoby ubezpieczonej w szpitalu i w drodze do kraju (Gryf), porodu, który nastąpił nie później niż 2 miesiące przed przewidywanym terminem (ATU), leczenia nagłych zaostrzeń chorób przewlekłych istniejących w chwili zawierania ubezpieczenia (Polonia po opłaceniu dodatkowej składki), leczenia dentystycznego do 100$ (PZU).

Czego nie obejmuje polisa

Polisa z reguły nie obejmuje zwrotu kosztów poniesionych w wyniku: chorób istniejących przed jej wykupieniem (chorób przewlekłych i chronicznych) lub przeciwwskazań do odbycia podróży zagranicznej, chorób psychicznych, chorób lub wypadków (również drogowych) spowodowanych spożyciem alkoholu lub zażyciem narkotyków, usuwania ciąży z wyjątkiem przypadków związanych z ratowaniem życia osoby ubezpieczonej, porodu w przewidzianym medycznie terminie, pobytu w sanatoriach i uzdrowiskach, operacji plastycznych, badań lekarskich nie wynikających z nagłego zachorowania lub nieszczęśliwego wypadku oraz leczenia w następstwie działań wojennych, stanu wyjątkowego, zamieszek, rozruchów, usiłowania albo popełnienia samobójstwa lub przestępstwa, umyślnego działania osoby ubezpieczonej.

Postępowanie w razie nagłego zachorowania lub nieszczęśliwego wypadku

Wykupiona w Polsce polisa może uchronić Was przed opłatami związanymi z pobytem w szpitalu, szczególnie jeśli polskie towarzystwo ubezpieczeniowe współpracuje ze znanym zachodnim, gwarantującym poprzez sieć swoich pośredników uregulowanie kosztów bezpośrednio na miejscu. Nie wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe podjęły podobną współpracę, dlatego należy z dużą ostrożnością odnosić się do podawanych często informacji

o działających w innych krajach przedstawicielach. Mogą oni co najwyżej służyć Wam poradą lub skontaktować Was z polskim oddziałem towarzystwa. Podczas przeglądania oferty danego towarzystwa warto poprosić o informator zawierający adresy pośredników wraz z adresem i nazwą firmy zachodniej, z którą współpracuje towarzystwo oraz upewnić się, jaki jest zakres udzielanej przez nich pomocy.

Gdy nagła choroba lub nieszczęśliwy wypadek pociągają za sobą konieczność leczenia szpitalnego za granicą, o czym decyduje zwykle lekarz prowadzący, a poszkodowany nie posiada na to odpowiednich środków finansowych, może skorzystać z pomocy pośrednika. Należy wówczas zadzwonić pod wskazany w informatorze numer i zgłosić zdarzenie. Szpital przesyła pośrednikowi polisę, dołączając do niej rachunek z określeniem zakresu świadczonej pomocy, wyciąg z historii choroby z podaną przyczyną zachorowania i pełną nazwą choroby. W podobnej sytuacji towarzystwa nie mające zagranicznych pośredników często przewidują możliwość dokonania płatności walutowej bezpośrednio na konto szpitala lub lekarza. Jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy szpital lub lekarz ufają pacjentowi i jego towarzystwu na tyle, by leczyć nie posiadając dostatecznych gwarancji uzyskania zwrotu poniesionych wydatków.

W przypadku nieskorzystania z pomocy pośrednika lub konieczności uregulowania płatności na swój koszt należy po powrocie do kraju w ciągu siedmiu dni zgłosić się do swojego oddziału towarzystwa ubezpieczeniowego i przedstawić wymienione powyżej dokumenty.

Podczas pobytu za granicą należy pamiętać o skrupulatnym zbieraniu wszelkich dokumentów i rachunków związanych z leczeniem ambulatoryjnym, ponieważ zawsze w przypadku niezbyt wysokich sum płaci się z własnej kieszeni, a posiadana polisa pozwala ubiegać się o zwrot kosztów dopiero po powrocie do kraju.

I jeszcze jedna uwaga – wykupując polisę należy pytać o wszystkie szczegóły lub prosić o dokładną instrukcję postępowania. Szczególnie dotyczy to wymagań stawianych przez towarzystwo ubezpieczeniowe w przypadku zajścia zdarzenia objętego ubezpieczeniem. Niespełnienie któregoś z wymagań może bowiem pociągnąć za sobą trudności w otrzymaniu odszkodowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *